Co zrobić gdy boli ząb?

Ból zęba może być niezwykle uporczywy. Przy dużym nasileniu niezwykle trudno o normalne funkcjonowanie. Stosowanie tabletek przeciwbólowych przynosi ukojenie tylko na krótki czas. Wskazana jest oczywiście jak najszybsza wizyta u stomatologa, ale czasem trzeba poczekać dzień lub dwa na swoją kolej. Pora dowiedzieć się, co zrobić gdy boli ząb, aby ulżyć sobie w cierpieniu. W aptece są rozmaite preparaty, które pomagają przy dolegliwościach bólowych. Warto także znać domowe sposoby na problemy z uzębieniem.

Czy wiesz, jakie są przyczyny bólu zęba?

Przed dowiedzeniem się tego, co zrobić gdy boli ząb, warto znaleźć źródło problemu. Bez wyeliminowania przyczyny będzie nawracać i może dojść nawet do pogorszenia. Bólu zęba nie należy lekceważyć, jest to wyraźny sygnał, że dzieje się coś niepokojącego i należy sprawdzić stan uzębienia u stomatologa. Każde zaniedbanie może przyczynić się do rozwoju poważniejszego problemu. Rozwijający się stan zapalny nierzadko skutkuje wystąpieniem infekcji zatok, nawet serca i mózgu. Za ból zębów często odpowiada ich uszkodzenie. Nieleczona próchnica to niestety prosta droga do wystąpienia problemów z jamą ustną. Kolejną przyczyną bolącego zęba jest ropień. Przy odsłoniętych szyjkach zębowych także odczuwa się nieprzyjemne objawy. Z dolegliwościami bólowymi muszą liczyć się także osoby, które mają jakieś nieprawidłowości ze strony stawu żuchwowego.

Co zrobić gdy boli ząb? Poznaj domowe sposoby

Jeśli ktoś zastanawia się, co zrobić gdy boli ząb, to warto wypróbować domowe sposoby. Jest ich sporo i wiele z nich wykazuje dużą skuteczność wobec łagodzeniu dolegliwości bólowych. Najprościej będzie oczywiście wziąć tabletkę. Jeżeli ból jest wręcz przeszywający i uniemożliwia normalne funkcjonowanie, to szybką i doraźną pomocą będzie zażycie preparatu mającego w składzie paracetamol, ibuprofen, naproksen lub kwas acetylosalicylowy.

Tego typu leki niwelują ból i stany zapalne. Nie należy jednak przesadzać z częstotliwością ich stosowania, bo każdy medykament może powodować szereg negatywnych działań niepożądanych. Z nieinwazyjnych sposobów poleca się stosowanie płukanek. Do szklanki wody wystarczy dodać 6 kropli jodyny i łyżeczkę soli. Innym rozwiązaniem będzie przyłożenie do bolącego zęba ząbku czosnku obtoczonego w soli. Jeśli nie przynosi to ukojenia, to warto zacząć go żuć, co skutecznie redukuje ból.

Sposoby na łagodzenie bólu zęba

Osobom zastanawiającym się, co zrobić gdy boli ząb, warto polecić płukanie jamy ustnej naparem przygotowanym z szałwii, rumianku lub tymianku. Z pomocą przychodzą również goździki. Ich żucie skutecznie zredukuje ból. Działają one również przeciwbakteryjnie.

Jeśli w uzębieniu jest ubytek, to można włożyć do niego wacik nasączony olejkiem eterycznym kamforowym, goździkowym lub jodłowym. Dobrym pomysłem będzie również zastosowanie kropli walerianowych. Ulgę przyniesie także przykładanie do bolącego zęba kostek lodu. Oczywiście najpierw należy owinąć je cienkim materiałem, aby nie doszło do odmrożenia tkanek.