Specjalista chorób przyzębia i choroby, które leczy

Choroby przyzębia, zwłaszcza te nieleczone, mogą znacznie komplikować życie i zaniżać jego komfort. Na szczęście w obiegu publicznym istnieją specjaliści, zwani periodontologami, którzy potrafią nieść pomoc w takich przypadkach. Co należy wiedzieć o nich i o chorobach, które leczą?

Kto to jest periodontolog?

Na wstępie rozszyfrujmy ten nieco tajemniczo brzmiący termin. Periodontolog to specjalista chorób przyzębia, specjalizujący się w profilaktyce, diagnostyce i leczeniu wszelkich schorzeń o charakterze przewlekłym lub zapalnym, które atakują dziąsła i kości podtrzymujące zęby. W jego gestii znajduje się również dobieranie oraz umieszczanie implantów dentystycznych, jeśli wymaga tego dana sytuacja. Periodontolodzy przechodzą intensywne szkolenia specjalistyczne w obu tych obszarach i nie tylko, a kursy takie są dodatkiem do uzyskanego wcześniej dyplomu ukończenia szkół medycznych.

Podczas gdy niektórzy dentyści ogólni leczą mniej poważne przypadki przyzębia i wykonują mniej skomplikowane zabiegi implantologiczne, wielu kieruje swoich pacjentów właśnie do periodontologów w przypadku trudniejszych wypadków. Można zatem uznać, że stomatolodzy ci są specjalistami od zadań specjalnych.

Oprócz zajmowania się trudnymi przypadkami periodontologicznymi i implantologicznymi, periodontolodzy świadczą również szereg innych specjalistycznych usług. Obejmują one scaling (usuwanie kamienia nazebnego) i root planing (kiretaż, w trakcie którego oczyszczana jest zainfekowana powierzchnia korzenia zęba).Taki specjalista chorób przyzębia to bardzo poszukiwany lekarz.

Choroby przyzębia – sprawdź co należy o nich wiedzieć!

Jeżeli dotknęła Cię choroba przyzębia, z pewnością nie jesteś odosobnionym przypadkiem. Istnieją badania, przeprowadzane zresztą w wielu krajach na świecie, które niezbicie wskazują, że ponad połowa dorosłych obywateli w wieku 30 lat i starszych cierpi na jakąś formę choroby przyzębia. Niektórzy pacjenci, którzy wymagają prostego leczenia periodontologicznego, mogą być leczeni przez stomatologa ogólnego. Jednak w świetle szeroko zakrojonych badań sugerujących, że choroby przyzębia mogą być powiązane z udarem, chorobami serca, cukrzycą i innymi chorobami przewlekłymi, bardziej wymagające leczenie periodontologiczne może wymagać wyższego poziomu wiedzy, który może zapewnić tylko przeszkolony specjalista chorób przyzębia.

Wśród chorób przyzębia najczęściej spotyka się zapalenia dziąseł oraz parodontozę. Winowajcą są zazwyczaj bakterie, które gnieżdżą się w jamie ustnej, a zwłaszcza w kieszonkach przyzębnych. A co na to wpływa? Można tutaj wymienić między innymi cały zespół chorób drobnoustrojowych, ale także przewlekłe schorzenia (cukrzyca) i predyspozycje genetyczne. Warto podkreślić, że wśród głównych przyczyn wymienia się także złą higienę jamy ustnej, o którą dbać należy już od najmłodszych lat. Zagrożeni czuć się też powinni sympatycy „relaksującego dymka” – tak, palenie tytoniu może powodować choroby przyzębia!

Jak leczyć choroby przyzębia?

Wśród możliwych powodów, dla których Twój dentysta ogólny może uznać, że potrzebny będzie dla leczenia i właściwej diagnozy specjalista chorób przyzębia (periodontolog) można wymienić schorzenia powodujące krwawiące, opuchnięte lub cofające się dziąsła, a także poluzowanie zębów, co może owocować nawet ich wypadaniem.
Periodontolog powinien się także przyjrzeć przypadkom, gdy obserwowana jest ewidentna zmiana w zakresie zgryzu, ból lub znaczny dyskomfort w obrębie, wokół lub pod dziąsłami. Specjalista chorób przyzębia zwróci też uwagę jeśli masz osobistą lub rodzinną historię chorób serca, udaru mózgu, cukrzycy, chorób układu oddechowego, osteoporozy lub raka.

Samo leczenie polega głównie na odpowiednim rozpoznaniu danego przypadku oraz wdrożeniu specjalistycznego (jeśli jest wymagane) postępowania. Podczas pierwszej wizyty periodontolog zazwyczaj przegląda pełną historię medyczną i dentystyczną. Niezwykle ważne jest, aby periodontolog wiedział, czy bierzesz jakieś leki lub jesteś leczony z powodu jakiejkolwiek choroby, która może wpływać na sposób leczenia choroby przyzębia – choroby serca, cukrzyca lub ciąża.

Periodontolog zbada następnie Twoje dziąsła pod kątem recesji linii dziąseł, a także oceni, w jaki sposób Twoje zęby stykają się ze sobą podczas gryzienia. Sprawdzi również, czy któryś z zębów nie jest poluzowany. Niezwykle ważna jest przy tym ocena ogólnego stanu dziąseł. Konieczne może być przy tym wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, aby wybadać stan kości szczęki.

Do podstawowych metod leczenia należy kiretaż, polegający na dokładnym oczyszczeniu z płytki i kamienia nazębnego korzenia chorego zęba oraz kieszonki dziąsłowej. Stosowana jest też specjalistyczna gingiwektomia oraz gingiwoplastyka, które umożliwiają poprawienie wyglądu samych dziąseł poprzez usunięcie narosłych tkanek. W najtrudniejszych przypadkach stosuje się operacje płatowe. Polegają one na chirurgicznym oczyszczeniu kości i usunięciu ognisk zapalnych, przy jednoczesnym odbudowaniu zniszczonych tkanek. Wszystkim tym zabiegom może towarzyszyć implementacja środków przeciwzapalnych.