Czy sedacja wziewna jest bezpieczna?

Planując wykonanie zabiegu dentystycznego, wiele osób zastanawia się na tym, z jakiego rodzaju znieczulenia skorzystać. W końcu ból i dyskomfort, który towarzyszy nawet najprostszym zabiegom dla wielu osób są po prostu nie do przyjęcia. Jak się okazuje, bardzo często wybierana jest w takiej sytuacji sedacja wziewna, która ma ogromną liczbę zwolenników, lecz co ciekawe, także przeciwników. Nic więc dziwnego, że tak często powstaje w takiej sytuacji pytanie, czy sedacja wziewna jest bezpieczna. Warto więc przed jej zastosowaniem dowiedzieć się nieco więcej na jej temat. Jak to więc wszystko wygląda w szczegółach?

Dla kogo jest sedacja wziewna?

Zanim przejdzie się do tego, czy sedacja wziewna jest bezpieczna, czy też lepiej jej unikać, w pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba, czym on tak w ogóle jest. A jak się okazuje, jest to tzw. gaz rozweselający, który oddziałując na ośrodkowy układ nerwowy, powoduje, że pacjent staje się spokojniejszy, w mniejszym stopniu odczuwa ból, a to wszystko wpływa na to, że mniej stresuje się zabiegiem.

Kolejną sprawą, o której warto wiedzieć, zanim odpowie się na pytanie, czy sedacja wziewna jest bezpieczna, czy też nie, to dla kogo jest ona tak w ogóle adresowana. Kto powinien się zacząć zastanawiać nad skorzystaniem z jej możliwości? Jak się okazuje, polecana jest ona przede wszystkim tym wszystkim osobom, które odczuwają lęk przed dentystą. W przypadku osób, które nie mają problemów z siedzeniem na fotelu dentystycznym, zupełnie wystarczające będą zwykłe środki znieczulające, które powodują obniżenie bólu. Dla osób, które odczuwają lęk przed samą wizytą, sam środek znieczulający nie będzie wystarczający. W takim wypadku zalecana jest właśnie sedacja wziewna, która będzie w stanie nie tylko zmniejszyć poziom bólu, lecz także uspokoić i zrelaksować pacjenta.

Co bardzo ciekawe, tlenek azotu, bo tym fachowo jest sedacja, ma bardzo silne działanie rozluźniające i relaksujące, lecz jednocześnie nie otumania pacjenta. Oznacza to, że z powodzeniem wykorzystywany jest do znieczulania dzieci. Mali pacjenci chronieni są nie tylko przed stresem i bólem, lecz przede wszystkim przed powstaniem traumy na całe życie, która utrudni późniejsze leczenie zębów.

Czy sedacja wziewna ma skutki uboczne?

Jeśli ktoś chce się dowiedzieć, czy sedacja wziewna jest bezpieczna, bardzo ważną sprawą jest to, jakie są jej skutki uboczne. Z czym zatem trzeba się liczyć, jeśli planuje się ją zastosować podczas przeprowadzanego zabiegu stomatologicznego?

Jak się okazuje, skutki uboczne u pacjentów, którzy zastosują sedację wziewną, występują niezwykle rzadko. Jest to na tyle rzadkie zjawisko, że wielu stomatologów w ogóle nie informuje pacjentów o żadnym ryzyku. Jak się bowiem okazuje, stosowanie tego gazu nie wiąże się z żadnymi dolegliwościami od strony układu oddechowego czy też krążeniowego. Wielu pacjentów obawia się, że mogą im się przydarzyć jakieś nieprzyjemności od strony układu pokarmowego, lecz i w tym zakresie sedacja jest całkowicie bezpieczna.

Co jednak z działaniem tego gazu? Jak długo się on utrzymuje w ciele i po jakim czasie można się zacząć normalnie czuć i udać się np. do domu? Wszelkie skutki działania gazu rozweselającego mijają po około 30 minutach od jego podania.

Czy sedacja ma jakieś wady, o których powinno się wiedzieć? Przede wszystkim na uwadze należy mieć to, że głównym celem stosowania tego gazu jest rozluźnienie i zrelaksowanie pacjenta. Działanie przeciwbólowe również występuje, lecz jeśli będzie się wykonywało naprawdę bolesne leczenie, czyli np. kanałowe leczenie zęba, sama sedacja może być niewystarczająca i konieczne będzie użycie równolegle typowego środka przeciwbólowego.

Gdzie wykonuje się taki zabieg?

Czy sedacja wziewna jest bezpieczna? Jak widać po powyższym opisie, nie ma się zupełnie czym przejmować w tym zakresie. Jest to rewelacyjna forma poradzenia sobie z silnym stresem i często ogromnym strachem, który towarzyszy wizycie u dentysty i wykonywanym podczas jej trwania zabiegom. Warto się więc teraz dowiedzieć, gdzie konkretnie wykonuje się taką formę znieczulenia. Czy w każdym gabinecie stomatologicznym sedacja jest dostępna?

Jak się okazuje, obecnie każdy dobrze wyposażony gabinet stomatologiczny, który chce być konkurencyjny na rynku i mieć w swojej ofercie odpowiednie dla swoich pacjentów usługi, takowe znieczulenie posiada. Wiedzieć jednak trzeba, że takie znieczulenie nie jest standardem i nie zawsze jest ono dostępne. Dlatego też, jeśli udajemy się pierwszy raz do danego gabinetu i mamy zamiar poddać się jakiemuś zabiegowi, lepiej przykładowo przez telefon dowiedzieć się, czy sedacja wziewna jest w ofercie, a także ile kosztuje.

Inną bardzo ważną sprawą, o której warto się dowiedzieć w przypadku takiego znieczulenia, to poinformować stomatologa, gdy będzie się je stosowało po raz pierwszy. Lekarz powinien to wiedzieć, żeby mógł przykładowo wytłumaczyć, co się konkretnie będzie z nami działo i jak nasze ciało może zareagować. Działanie sedacji nie jest niczym nieprzyjemny i z całą pewnością nie powinno spowodować żadnego stresu, lecz dla kogoś, kto nigdy wcześniej jej nie stosował, pierwszy raz może być nieco zaskakujący.