Choroba okluzyjna zębów

Każdy doskonale wie, że jeśli tylko pojawią się choćby nawet najmniejsze problemy z zębami, czym prędzej należy udać się do stomatologa po pomoc. Odpowiednie leczenie jest wymagane nie tylko w przypadku ataku próchnicy, lecz także kamienia nazębnego. Jak się jednak okazuje, istnieje jedna dość często występująca przypadłość, która pomimo swojej ogromnej popularności rzadko kiedy jest leczona. Choroba okluzyjna zębów, bo to właśnie o niej mowa, jest niezwykle podstępna, a przez to niebezpieczna. Czym zatem jest ta przypadłość, z jakiego powodu jest tak niebezpieczna, a także jakie daje objawy i jak się ją powinno leczyć? Innymi słowy, wszystko, co trzeba wiedzieć o chorobie okluzyjnej zębów.

Czym jest okluzja?

Zanim jednak przejdzie się do tego, jakie objawy daje choroba okluzyjna zębów i jak powinno wyglądać jej leczenie, warto się na samym początku dowiedzieć o absolutnych podstawach w tym zakresie. Czym zatem jest okluzja?

Jak się okazuje, okluzja to po prostu ustawienie zębów w górnym oraz w dolnym łuku zębowym. W sytuacji, gdy zęby ustawione są w poprawny sposób, zazębiają się one pomiędzy sobą i odpowiednio się stykają, czego efektem jest brak naprężeń w jamie ustnej. Poprawna sytuacja ma miejsce, gdy po zamknięciu ust zęby odpowiednio do siebie przylegają. Dzięki temu mięśnie żuchwy mogą zostać rozluźnione.

Czym natomiast jest choroba okluzyjna zębów? Jest to stan, gdy pozycja zębów względem siebie nie jest odpowiednia. Nieprawidłowe ustawienie zębów powoduje naprężanie się mięśni, czyli następuje ich ciągła praca. W efekcie tego są one pod stałym napięciem, co pociąga za sobą bardzo przykre konsekwencje.

Skoro już wiadomo, czym jest choroba okluzyjna zębów, warto się teraz dowiedzieć, co jest jej przyczyna. Z jakiego powodu zęby mogą być źle ustawione i co powoduje naprężanie się mięśni żuchwy? Oczywiście nie da się wskazać tylko jednej przyczyny powstawania takiej choroby, lecz znając historię takich schorzeń, przyjąć można, że najczęściej spowodowane są one przez wady zgryzu, wady rozwojowe zębów, nieprawidłowo wykonane podczas leczenia zębów wypełnienia czy też nieprawidłowo dopasowane protezy zębowe. Co bardzo ważne, za tę chorobę odpowiadać mogą również ubytki zębowe.

Jak rozpoznać objawy?

Skoro zostało już wyjaśnione to, czym jest choroba okluzyjna zębów, a także jakie są jej najczęstsze przyczyny, warto się teraz dowiedzieć, dlaczego jest to tak groźna przypadłość, a także jakie są jej objawy.

Co więc sprawia, że powinno się martwić tą chorobą? Dlaczego może ona być groźna? Choroba okluzyjna oznacza przede wszystkim bardzo intensywne ścieranie się zębów. Potencjalnie mogą pojawić się w nich ubytki i dochodzić może do ich łamliwości. W efekcie tego wszystkiego szybko może się okazać, że utraci się część zębów. Dlaczego jest to jeszcze tak poważna przypadłość? Jak się okazuje, często daje ona niejednoznaczne objawy, które mogą być nieprawidłowo zinterpretowane. Dopiero w sytuacji, gdy z zębami zacznie coś naprawdę złego się dziać, wiele osób udaje się do stomatologa po pomoc. W takich sytuacji często stan choroby będzie już bardzo poważny i być może będzie już nawet za późno, aby uratować zęby. Wszystko to sprawia, że tak ważne jest poznanie wszystkich, nawet tych najrzadziej występujących objawów tej choroby.

Co można zaliczyć do typowych i nieco rzadszych objawów tej przypadłości? Jak się okazuje, typowe objawy choroby okluzyjnej zębów to bóle głowy, silne i częste zmęczenie mięśni twarzy, a także wyraźnie odczuwalne bóle stawów skroniowo-żuchwowych. Dodatkowo bardzo powszechne w takim wypadku są bóle uszu, a także sztywność karku i szyi. W przypadku poważnego stanu choroby może pojawić się trudność z żuciem i przełykaniem pokarmów.

Oczywiście najbardziej charakterystycznym, zmuszającym wręcz daną osobę do udania się do stomatologa objawem, jest powolna utrata tkanek zęba. Jest to już bardzo poważny stan, który może bardzo szybko zakończyć się rozchwianiem i utratą danego zęba.

Leczenie choroby okluzyjnej

W sytuacji, gdy choroba stanie się bardzo poważna, konieczne jest udanie się do stomatologa, który zastosuje odpowiednie leczenie. Jak jednak będzie ono wyglądało? Jak można uratować zęby w przypadku takiej choroby?

Oczywiście wiele tu zależy do stopnia zniszczenia zębów i rozwoju choroby, lecz przyjmuje się, że na samym początku najlepiej po prostu zeszlifować zęby i dostosować ich kształt do pozostałych, dzięki czemu znacznie zmniejszy się narażenie mięśni w szczęce.

Inną bardzo często stosowaną metodą jest leczenie protetyczne i implantologiczne. Stosuje się je, aby zlikwidować braki w uzębieniu, które także mogą powodować chorobe okluzyjną. Oprócz tego często stosuje się tzw. szynoterapię, czyli stabilizowanie stawów skroniowo-żuchwowych. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że bardzo dobre rezultaty w leczeniu choroby okluzyjnej daje przyjmowanie odpowiednio dobranych środków farmakologicznych. Pomagają one rozluźnić mięśnie żuchwy i szczęki, dzięki czemu nie dochodzi do tak dużych ich naprężeń.