korzen-zeba

Uzębienie i jego dobry stan to jedna z najważniejszych rzeczy, o które należy dbać każdego dnia. Nieleczone i zaniedbane zęby mogą prowadzić do wielu infekcji i chorób całego organizmu. Jeśli jednak dojdzie do rozwinięcia stanów zapalnych w zębie niezwłocznie należy udać się do specjalisty, który zażegna wszelkie infekcje. Czy pęknięty korzeń zęba boli? Z pewnością wiele osób spotkało się z sytuacją, gdy wciągając powietrze przez usta, bądź podczas zwalniania nacisku w szczęce poczuło nieprzyjemny ból. Dość przenikliwy i paraliżujący jest właśnie głównym objawem pęknięcia korzenia zęba. Jeśli sytuacja jest dość poważna ból może pojawiać się także samoistnie, bez specjalnych bodźców. Dodatkowo ząb staje się bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany temperatur, stąd uczucie dyskomfortu podczas picia i jedzenia gorących lub zimnych posiłków.

Korzeń zęba – czym jest?

Korzeń zęba jest swego rodzaju mocowaniem zęba w zębodole. Przymocowany jest za pomocą włókien ozębnej, które wnikają do cementu, który pokrywa powierzchnię zęba. Wewnątrz korzenia zęba znajduje się kanał, który może przechodzić w mniejsze kanaliki. Warto zauważyć, iż zęby mają różne ilości korzeni. Im dalej zagłębiamy się w naszą szczękę, tym więcej korzeni posiadają zęby.

Pęknięty korzeń zęba – przyczyny

Sprawić, by doszło do pęknięcia korzenia zęba jest stosunkowo trudno. Zazwyczaj dzieje się to w wyniku urazu mechanicznego, jakim może być wypadek, uderzenie, bądź upadek. Zdarza się także, iż do pęknięcia dochodzi w wyniku prowadzenia złej diety lub w wyniku leczenia endodondycznego. Niestety jest to dość poważny problem, który należy jak najszybciej wyleczyć. Częstym problemem są zmiany próchnicze, które osłabiają zęby. Osłabione szkliwo może wykazywać cechy erozji, zżółknienia, a także może dojść do powstawania rys szkliwnych. W wyniku wszystkich tych czynników zęby stają się bardziej podatne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Korzeń zęba może ulec pęknięciu w trzech płaszczyznach; poziomej, pionowej oraz ukośnej.

Złamanie korzenia zęba – co robić?

Każde złamanie zęba należy niezwłocznie skonsultować ze specjalistą stomatologiem. Nieleczone złamanie nie tylko będzie powodować ból, ale także może doprowadzić do dalszych infekcji i chorób. Złamany korzeń zęba nie jest w stanie samoistnie się zrosnąć. Pomoc fachowca jest w tym przypadku niezbędna. W przypadku pęknięcia pionowego lub ukośnego problem jest dość znaczny. W najgorszym przypadku może konieczne być usunięcie zęba i zastosowanie implantu. W sytuacji, gdy doszło do uszkodzenia poziomego możliwe jest zastosowanie trwałego cementowania i nałożenia nowej korony, tak by pęknięcie nie sprawiało już bólu. Zęby są bardzo ważna częścią organizmu człowieka. Odpowiadają za prawidłowe odgryzanie i siekanie pożywienia. Ich nieprawidłowa praca lub ból, który jest odczuwany podczas pracy uzębienia, mogą doprowadzić do poważnych zmian w układzie ludzkim. By zapobiec wszelkim zmianom należy profilaktycznie korzystać z pomocy specjalisty, jednak gdy dojdzie do jakiegokolwiek uszkodzenia wizyta u stomatologa jest już niezbędna.