leczenie paradontozy

Parodontoza to jedna z chorób, które atakują znienacka. Pierwsze etapy jej rozwoju są niemalże nie do zauważenia, jednak gdy pozwolimy się jej rozwinąć na dobre — skutki jej obecności i działania na zdrowie mogą być naprawdę druzgocące. Wbrew pozorom, nie jest to tak niespotykana choroba, a co ciekawe, z jej różnymi etapami spotyka się aż 10 procent ludzkości! Skąd bierze się paradontoza? Jak rozpoznać jej początki? Co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko jej powrotu?

Przyczyny powstania paradontozy

Parodontoza to efekt długotrwałego nagromadzenia się drobnoustrojów chorobotwórczych, wywołujących poważne stany zapalne. Ich gromadzenie, wraz z resztkami spożytego pokarmu doprowadzi co powstania osadu nazywanego płytką nazębną, która gdy nie zostanie usunięta, stworzy kamień nazębny. Jeżeli nie zostanie on usunięty na czas, zacznie on obejmować coraz większą część korzenia, wbijając się przy tym w dziąsło. Pozostawiony zbyt długo kamień nazębny to główny powód tego, że paradontoza rozwija się tak szybko.

Parodontoza – objawy

Jak już wspomnieliśmy, paradontoza rozwija się w sposób niezwykle trudny do zauważenia zwłaszcza w pierwszych fazach choroby. Istnieją jednak pewne jasne objawy, które mogą nam dać znać, że coś może być na rzeczy. Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na stan naszych dziąseł. Jeżeli są one zaczerwione, obolałe, swędzące czy nawet krwawiące — to poważne symptomy, mogące wzbudzić podejrzenia związane z pierwszym stadium choroby, jaką jest paradontoza. Co jeszcze może świadczyć, że to objawy paradontozy?? Na pewno będą to odsłonięte szyjki zębowe, nadwrażliwość na cieple i zimne pokarm, rozchwianie zębów czy nawet wręcz niemożliwa do pozbycia się woń z ust. Takie objawy powinny zdecydowanie dać nam do myślenia!

Leczenie parodontozy

Leczenie paradontozy można podzielić na stopień rozwoju tej dolegliwości i obecne objawy. We wczesnych etapach, wystarczy zastosować skaling i piaskowanie w przypadku nagromadzonego kamienia. Choroby przyzębia, takie jak chociażby paradontoza nie zawsze mogą być wyleczone przez stomatologa, a czasami niezbędne jest działanie z zakresu chirurgii. Dzieje się tak, gdy stan zapalny dziąseł zaatakuje okoliczne tkanki przyzębia. Zabieg ten polega na usunięciu zmienionych przez paradontozę tkanek, wraz z ich naprawą i odtworzeniem. Zabieg ten jest oczywiście wykonywany pod wpływem znieczulenia miejscowego i zalecany jest wyłącznie przy  przypadkach, gdzie paradontoza jest skrajnie rozwinięta.

Profilaktyka

Co jednak możemy zrobić, żeby w przyszłości uniknąć zetknięcia się z tak poważną chorobą, jaką jest wielokrotnie wspominana paradontoza? Przede wszystkim — kluczowe jest odpowiednie zadbanie o higienę jamy ustnej. Warto dowiedzieć się od stomatologa jak poprawne szczotkować zęby, tak aby w całości usuwać nagromadzony osad oraz zaopatrzyć się w nić dentystyczną. Poza tym warto zastanowić się nad tym, co sprawia, że nasze dziąsła i zęby ulegają poważnemu osłabieniu. Przede wszystkim, warto zdecydować się na ograniczenie (lub całkowite rzucenie) palenia tytoniu. Poza tym, na rozwój drobnoustrojów wpływ ma również nadużywanie alkoholu.