Odrzucenie-implantu-zebowego

Nowoczesna protetyka i implantologia zapewnia pacjentom dostęp do szerokiej oferty produktów ortodontycznych, które w dużej mierze wypływają na poprawę ich wyglądu oraz jakości i komfortu życia. Ponieważ braki w uzębieniu prowadzić mogą między innymi do powstania dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych oraz pojawienia się dolegliwości bólowych. Specjalistyczna stomatologia oferuje rozwiązania w postaci protez ruchomych oraz trwałych, takich jak na przykład implanty.

Czym jest implant zębowy?

Implant zębowy to wszczepiany w szczękę pacjenta sztuczny korzeń wykonany z materiałów wysokiej jakości, w tym tytanu. Jest on stosowany w sytuacji w której doszło do utraty zęba, zębów lub korzenia zęba pacjenta. Stosowany sztuczny korzeń jest maksymalnie zbliżony rozmiarem do naturalnego odpowiednika. Ma on stanowić podporę na której mocowany będzie sztuczny ząb, czyli korona lub proteza.

Wszczepienie implantu

Wszczepienie implantu jest procesem długotrwałym i wymaga wielu skomplikowanych działań. W pierwszej kolejności wykonywana jest diagnostyka mająca na celu ocenę stanu kostnego szczeki pacjenta. Następnie wykonywany jest zabieg chirurgiczny w znieczuleniu ogólnym lub miejscowym. Polega on na wywierceniu otworu w wyrostku zębodołowym i umieszczeniu w nim implantu. Na jego powierzchni tworzy się warstwa dwutlenku tytanu, dochodzi do jego zespolenia z kośćmi pacjenta oraz gojenia rany. Proces ten zajmuje około pół roku. Po tym czasie możliwe jest założenie korony zęba na filarze protetycznym.

Dlaczego powstaje odrzut implantu zęba?

Są sytuacje w których pomimo prawidłowego wykonania procedury wszczepienia implantu oraz stosowania się pacjenta ściśle do zaleceń stomatologa dochodzi do odrzucenia implantu zębowego. Wynika to zazwyczaj z cech indywidualnych pacjenta, takich jak reakcja obronna i alergiczna czy występowanie choroby autoimmunologicznej. Wśród innych przyczyn podaje się przede wszystkim wadliwe przeprowadzenie zabiegu przez stomatologa lub palenie tytoniu przez pacjenta, nieprawidłową higienę jamy ustnej, próchnicę lub bruksizm.

Wśród typowych objawów odrzucenia implantu wymienia się opuchliznę, zaczerwienie krwawienie, ruchomość implantu, ból, gorączkę oraz stan zapalny dziąsła wokół implantu. Natomiast na zdjęciu rentgenowskim widoczna jest utrata masy kostnej w okolicy wszczepienia.

Odrzucenie implantu zębowego – jak często występuje?

Z uwagi na to, że tytan jest materiałem biokompatybilnym łatwo podlegającym integracji z ciałem człowieka wszczepienie implantów cechuje się dużą skutecznością. Jedynie około dwóch procent zabiegów kończy się niepowodzeniem i odrzuceniem implantu.

Postępowanie w przypadku odrzutu implantu zęba

W przypadku pojawienia się niepokojących objawów sugerujących możliwość odrzucenia implantu niezwykle istotne jest podjęcie natychmiastowych działań zachowawczych takich jak na przykład zastosowanie antybiotykoterapii i preparatów odkażających lub przeszczep tkanki kostnej w okolice implantu. W razie niepowodzenia tego typu czynności zazwyczaj konieczne okazuje się usunięcie implantu, gojenie rany oraz podjęcie kolejnej próby wszczepienia nowego implantu zębowego.