co-oznacza-zolty-nalot-na-jezyku

Wygląd języka może w wielu wypadkach odzwierciedlać stan zdrowia. Jego zmieniony odcień może się bowiem wiązać z niekorzystnymi zmianami zachodzącymi w organizmie. Pojawiający się nalot w kolorze żółtym może być symptomem wielu schorzeń, w tym zarówno dość błahych, jak również bardzo poważnych. Warto zatem zastanowić się nad tym, co oznacza żółty nalot na języku.

Jak powstaje żółty język?

Pacjenci dość często mają wątpliwości dotyczące tego, co oznacza żółty nalot na języku. Otóż, jak wspomniano powyżej, nalot na języku stanowi nieestetyczną przypadłość, która należy do tak zwanych objawów nieswoistych. Oznacza to, że może mieć ona związek z bardzo szeroką paletą schorzeń.

Zdrowy język ma kolor jasnoróżowy oraz jest wilgotny i sprężysty. Zmiany tych właściwości mogą mieć bardzo różnorodne przyczyny i związek zarówno z dość niegroźnymi, jak i bardzo poważnymi schorzeniami, które wymagają pogłębionej diagnostyki i podjęcia specjalistycznego leczenia. Niemniej jednak wśród typowych przyczyn zmiany koloru języka oraz powstawania na jego powierzchni żółtego nalotu wymienić należy zaniedbania higieniczne.

Zmianom tym wówczas towarzyszy nieprzyjemny zapach z ust i wynika z braku regularności lub dokładności podczas wykonywania codziennych zabiegów pielęgnacyjnych jamy ustnej. Pojawiające się zmiany mogą zatem wynikać ze zbyt krótkiego lub niedokładnego szczotkowania zębów oraz powierzchni języka, a także braku używania nici dentystycznych czy specjalistycznych płynów do płukania jamy ustnej wykazujących silne działanie bakteriobójcze.

Zmiany w obrębie jamy ustnej mogą mieć również związek z brakiem regularnych konsultacji stomatologicznych. Zmiana koloru języka może następować podczas przyjmowania niektórych leków, w tym na przykład antybiotyków. Nie powinny również wzbudzać niepokoju tego typu zmiany zachodzące podczas stosowania preparatów na przeziębienie.

Co więcej, infekcje górnych dróg oddechowych wymuszają zwykle oddychanie przez usta, co powoduje nadmierne wysuszanie języka oraz zmianę jego zabarwienia. Nie bez wpływu na wygląd języka pozostaje również stosowana przez pacjenta dieta oraz jego niewłaściwe nawyki żywieniowe.

W tym przypadku żółty nalot na języku może mieć związek ze spożywaniem przypraw w tym odcieniu, w tym na przykład kurkumy czy curry. Poza tym, na języku może się tworzyć nieestetyczny nalot na skutek palenia papierosów, spożywania nadmiernej ilości kawy, a także w przypadku odwodnienia organizmu.

Nalot na języku może mieć również związek z infekcją bakteryjną nazywaną językiem włochatym, jak również stanowić sygnał problemów trawiennych, w tym między innymi refluksu żołądkowego. Poza tym, zmiany mogą być skutkiem pojawia się zakażenia bakteriami Helicobacter pylori lub mieć związek z ekstrakcją zęba. Wówczas nalot na języku powstaje na skutek procesów związanych z oczyszczaniem się rany lub ma związek z preparatami stosowanymi przez dentystę w czasie zabiegu.

Żółty język – objawy

Jak wskazano powyżej, przyczyn zmian jest sporo i wielu wypadkach dość trudno dokładnie stwierdzić, co oznacza żółty nalot na języku. W tym przypadku warto jednak obserwować objawy dodatkowe. Nieprzyjemny zapach towarzyszący występowaniu nalotu może świadczyć o zaniedbaniach higienicznych, zaś gorzki posmak – o problemach związanych z prawidłową pracą układu pokarmowego.

Nalotowi mogą również towarzyszyć wzdęcia, bóle brzucha oraz niestrawność, które wskazują na zakażenie bakterią Helicobacter pylori. Jest to poważna dolegliwość, a brak podjęcia odpowiednich działań może prowadzić do zapalenia błony śluzowej żołądka, wrzodów dwunastnicy, a w skrajnych przypadkach nawet do powstawania zmian o charakterze nowotworowym w obrębie wątroby i żołądka. Z kolei przedłużający się nalot języka wraz z bólami i krwawieniem po ekstrakcji zęba może świadczyć o nieprawidłowym gojeniu się rany.

Żółty nalot na języku – jak się pozbyć?

Jak wspomniano powyżej, w wielu wypadkach dość trudno jest precyzyjnie określić to, co oznacza żółty nalot na języku. Gdy ma on związek z zaniedbaniami higienicznymi, zmiana tych nawyków może realnie poprawiać sytuację. Należy zatem pamiętać o tym, żeby starannie szczotkować nie tylko zęby, ale również całą powierzchnię języka.

W tym celu warto zatem stosować specjalne szczoteczki, które posiadają główkę o tylnej chropowatej powierzchni. Tego typu wypustki skutecznie usuwają nagromadzony nalot. Poza tym, ważne jest stosowanie płynów dentystycznych do płukania ust, które zapobiegają nadmiernemu wzrostowi liczby bakterii w jamie ustnej.

Jak zapobiec żółtemu nalotowi na języku?

Pacjenci mają dość często wątpliwości dotyczące tego, co oznacza żółty nalot na języku oraz czy temu zjawisku można skutecznie zapobiegać. Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest właśnie staranna i regularna profilaktyka.

Obejmuje ona między innymi wskazaną powyżej odpowiednią higienę jamy ustnej za pomocą specjalistycznej szczoteczki, nici oraz płynów stomatologicznych, a także: regularne wizyty kontrolne u dentysty, ograniczanie spożycia kawy i pożywienia zawierającego substancje barwiące, rezygnację z palenia tytoniu oraz przyjmowanie środków ograniczających refluks żołądkowy. W tym przypadku wskazana jest również konsultacja lekarska mająca na celu usunięcie przyczyn problemu.