co-oznacza-zolty-nalot-na-jezyku

Rzadko przyglądamy się swojemu językowi, a uwagę raczej kierujemy na zęby – ma to miejsce nawet w przypadku codziennej higieny jamy ustnej, kiedy to język również powinien być dokładnie umyty. Okazuje się, że język to ważny obszar diagnostyczny – jego kolor oraz struktura miąższu może wskazywać na konkretne schorzenia. Co oznacza żółty nalot na języku?

Przyczyny żółtego nalotu na języku

Już od wieków tradycyjna medycyna chińska traktuje oględziny języka jako ważne narzędzie diagnostyczne, które może wskazywać na określone choroby i dolegliwości. Zdrowy język powinien być różowy lub z ewentualnym delikatnym, białym nalotem, ale zdarza się, że jest on zabarwiony na żółto, pomarańczowo, brązowo, niebiesko lub biało. Oczywiście barwa ta nie ma związku z pokarmem, który wcześniej spożywaliśmy, lecz może być oznaką, że coś dzieje się w organizmie.

Co oznacza żółty nalot na języku i jakie są jego przyczyny? Może on przede wszystkim wskazywać na niedostateczną i niewłaściwą higienę jamy ustnej, a także inne poważniejsze schorzenia, takie jak infekcje układu oddechowego, grzybicę jamy ustnej, a także choroby układu trawiennego, w tym przede wszystkim wątroby, pęcherzyka żółciowego, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy czy refluksu żołądkowo-przełykowego. Przyczyną żółtego języka może być także odwodnienie oraz, tzw. „język włochaty”.

Oczywiście przyczyny żółtego języka mogą być również nieco bardziej prozaiczne i całkowicie związane z naszymi nie zawsze zdrowymi nawykami. Co oznacza żółty nalot na języku w takim przypadku? Może świadczyć o tym, że wypijamy zbyt duże ilości kawy lub palimy papierosy.

Żółty nalot na języku – jak się go pozbyć?

Wszystko zależy od tego, co jest przyczyną żółtego języka. Jeśli jest on związany z paleniem papierosów lub zbyt dużą ilością wypijanej kawy, to należy te nawyki ograniczyć lub całkowicie z nich zrezygnować. Jeśli jednak jest następstwem poważniejszej choroby, to konieczne jest jej zdiagnozowanie oraz wyleczenie.

Jeśli żółty język wynika z niewłaściwej higieny, to należy przyłożyć większą wagę do codziennej pielęgnacji jamy ustnej. Warto przede wszystkim stosować specjalną szczoteczkę do czyszczenia języka, a także specjalne płukanki. Zazwyczaj wystarcza to, aby kolor języka uległa zmianie.

Żółty język u dzieci

Co oznacza żółty nalot na języku u dzieci? To całkiem naturalne, że taki objaw u dziecka może wywołać nasze zaniepokojenie. Tutaj jednak powody mogą być bardzo podobne, jak w przypadku dorosłych – może być on objawem infekcji, która przebiega z katarem i dziecko z powodu zapchanego nosa oddycha ustami. Często jest także objawem odwodnienia, szczególnie w przypadku niemowląt i noworodków. Konieczne jest, aby problemowi przyjrzał się lekarza, który zdiagnozuje przyczynę i zastosuje odpowiednie leczenie.

Żółty nalot na języku znika wraz z wyleczoną infekcją i zastosowaną antybiotykoterapią. W przypadku dzieci warto także przyjrzeć się ich diecie, ponieważ zabarwienie języka może być spowodowane spożywaniem słodyczy ze sztucznymi barwnikami i konserwantami.