jak-wyleczyc-krwawiace-dziasla

Krwawienie dziąseł nie jest niczym nadzwyczajnym i każdy spotkał się z nim przynajmniej raz w życiu. Jeżeli jednak pojawia się częściej, to powinno to wzbudzić zaniepokojenie.

Krwawiące dziąsła – przyczyny

Krwawienie dziąseł najczęściej zauważamy podczas codziennego szczotkowania. Najczęściej jest to efekt mechanicznego uszkodzenia dziąsła przez zbyt twardą szczoteczkę lub nić dentystyczną. W takim przypadku wystarczy wymienić szczoteczkę z bardziej miękkim włosem i szczotkować zęby z mniejszą siłą, która wcale nie jest potrzebna do dokładnego umycia zębów.

Krwawienie dziąseł często spowodowane jest niedostateczną higieną jamy ustnej. W efekcie na części dolnej zęba odkłada się płytka nazębna, która może wywołać początkowo stan zapalny dziąseł, a ostatecznie prowadzi do paradontozy. To bardzo poważna choroba przyzębia, która nieleczona może doprowadzić do utraty części uzębienia.

Nie tylko choroby jamy ustnej mogą wywołać krwawienie dziąseł. Często pojawia się u osób chorujących na cukrzycę, anemię, a także u kobiet w ciąży. Krwawiące dziąsła mogą być także objawem niedoboru witaminy C lub K.

Kuracja krwawiących dziąseł

W przypadku sporadycznego krwawienia z dziąseł najczęściej wystarczy zmienić szczoteczkę do mycia zębów oraz technikę mycia. Stomatolodzy zalecają używanie szczoteczek z miękkim włosiem i o małej główce. Taką szczoteczką można dotrzeć do wszystkich zakamarków zębów, ponadto nie powoduje ona podrażnień dziąseł. Skuteczne mycie nie polega na używaniu dużej siły, ale na dokładnym szczotkowaniu przez minimum dwie minuty. Pasta do mycia zębów powinna zawierać fluor lub być przeznaczona specjalnie do krwawiących dziąseł. Do higieny jamy ustnej należy także włączyć płyny dezynfekujące, które zapobiegają odkładaniu się płytki nazębnej.

Niekiedy zmiana higieny jamy ustnej jest niewystarczająca, wtedy należy udać się do gabinetu stomatologicznego, by dokonać diagnozy i usunąć przyczyny krwawienia z dziąseł. Chorobami przyzębia zajmuje się periodontolog. To on najlepiej dobierze metodę i usunie przyczynę krwawienia dziąseł. Najczęściej wystarczy usunąć płytkę nazębną za pomocą piaskowania lub skalingu. Konieczne będzie także wyleczenie wszystkich ubytków w uzębieniu.

Jak zapobiec krwawieniu dziąseł?

Profilaktyka zawsze jest lepsza niż późniejsze leczenie. To własnie dlatego szczególnie należy dbać o codzienną higienę jamy ustnej. Dobrej jakości szczoteczka oraz pasta do zębów to podstawa. Zęby należy szczotkować 2 razy dziennie. Dodatkowo minimum raz dziennie zęby należy nitkować. Nici dentystyczne służą do oczyszczania przestrzeni międzyzębowej, do której nie dotrze szczoteczka.

Bardzo ważnym elementem profilaktyki krwawienia dziąseł są okresowe wizyty u dentysty, najlepiej co pół roku. Podczas takiej wizyty będzie można usunąć płytkę nazębną oraz wyleczyć ewentualne ubytki.

W trosce o zęby i dziąsła warto także zadbać w dietę. Powinna być bogata w owoce i warzywa zawierające witaminę C oraz K. Na stan zębów niekorzystny wpływ mają natomiast słodycze, warto więc je ograniczyć.