Ząb zatrzymany - co to jest?

Ząb zatrzymany to taki, który w pełni nie wyrżnął się nad powierzchnię dziąsła. Taki stan może czasami objawiać się bólem, a ząb wymaga leczenia. Warto wiedzieć, że problem zatrzymania zęba najczęściej tyczy się zębów mądrości.

Zęby zatrzymane – przyczyny

Zęby zatrzymane można podzielić na całkowicie lub częściowo zatrzymane. W przypadku zębów całkowicie zatrzymanych są one całkowicie otoczone przez kość, natomiast zęby częściowo zatrzymane wystają kawałkiem ponad powierzchnię dziąsła lub jej część pokryta jest błoną śluzową.

Główną przyczyną takiego stanu jest nieprawidłowe lub zbyt ciasne ułożenie zębów. Jeśli przestrzeń jest ograniczona, istnieje większe ryzyko, iż ząb wyrżnie się nieprawidłowo. Czasami zatrzymany ząb mądrości jest uwarunkowany genetycznie jednak bez względu na przyczynę zatrzymania się zęba, może dojść do wielu następstw jak np.:

• stłoczenie siekaczy,
  • dysfunkcja stawów skroniowo-żuchwowych,
  • ubytki próchnicze,
  • problemy ze zgryzem,
  • asymetria łuków zębowych,
  • powstanie kieszeni kostnych.

Ząb zatrzymany – objawy

Najbardziej dostrzegalne jest całkowite zatrzymanie zęba, ponieważ od razu widać jego brak w łuku zębowym. W przypadku gdy zatrzymanie zęba dotyczy trzecich trzonowców, może się ono okazać niezauważalne gołym okiem.
Objawy zatrzymanego zęba to:

• trudności z szerokim otwieraniem ust (szczękościsk),
  • nieprawidłowy zgryz,
  • paradontoza zęba znajdującego się obok zęba,
  • przewlekły ból, który jest wywołany uciskiem na nerw,
  • próchnica zęba częściowo zatrzymanego,
  • stan zapalny, który rozwija się w dziąśle nad zatrzymanym zębem.

Jednak najczęstszym objawem jest ból, który ma charakter przewlekły. Ból ten towarzyszy podczas szerokiego otwierania ust, dlatego znacznie utrudnia spożywanie posiłków. Oprócz tego bolesność jest wywołana rozwijającym się stanem zapalnym dziąsła.

Czasami ból jest wywołany przez zmiany próchnicze czy pęknięcie korzenia, a nawet całego zęba w przypadku kiedy następuje w niego wrastanie zęba zatrzymanego.

Ile trwa ściąganie zatrzymanego zęba?

Decydując się na ściągnięcie zęba, lekarz zastosuje odpowiednie leczenie. Na samym początku wykonane zostanie zdjęcie RTG, które pokaże stomatologowi całe uzębienie łącznie z zębami, które zostały zatrzymane w kości. Ten rodzaj zdjęcia nazywa się zdjęciem pantomograficznym i jest on bardzo popularny w gabinetach dentystycznych zwłaszcza wtedy, kiedy w grę wchodzi ekstrakcja zęba. Drugą metodą jest tomografia wiązki stożkowej CBCT. Sposób ten pozwala na uzyskanie zdjęcia 3D, które nie tylko przedstawi struktury kostne, ale również tkanki miękkie.

Kluczową sprawą jest odpowiednie zdiagnozowanie problemu. Tylko w ten sposób można zastosować wdrożenie terapii ortodontycznej. Leczenie zatrzymanego zęba polega na ściągnięciu go na właściwe położenie. Niestety proces ten jest bardzo długotrwały i czasami udaje się osiągnąć cel dopiero po dwóch latach.
Całe leczenie polega na odsłonięciu dziąsła z zatrzymanego zęba i nałożeniu na niego aparatu ortodontycznego, który ma za zadanie ściągnąć ząb do łuku. Takie działanie pozwala na uzyskanie prawidłowego ustawienia zęba w zgryzie.

Jak zatrzymać krwawienie po usunięciu zęba?

Usunięcie zęba zatrzymanego jest o wiele bardziej skomplikowane niż ósemki. Zabieg ten inaczej jest nazywany dłutowaniem ósemki i wykonuje się go w znieczuleniu miejscowym. Cały proces trwa zazwyczaj do godziny w zależności od tego, jak skomplikowany będzie jego przebieg. Na samym początku lekarz nacina dziąsło, aby odpowiednio odsłonić okolicę, gdzie zamierza przeprowadzić zabieg. Następnie ząb zostaje podzielony na części i usuwany. Tylko w nielicznych przypadkach stomatolog może wyrwać ząb w całości.

W chwili kiedy ząb zostanie wyrwany, lekarz zszywa ranę, aby zatrzymać krwawienie i zamknąć dziąsło. W niektórych przypadkach lekarz może wdrożyć leczenie antybiotykiem lub przekazać pacjentowi specjalne zalecenia. Kiedy znieczulenie ustąpi, pacjent z pewnością będzie odczuwał ból, a nawet może pojawić się obrzęk w okolicach przeprowadzonego zabiegu. Warto zatem zastosować środki przeciwbólowe lub inne preparaty zalecone przez stomatologa. Szwy są ściągane po tygodniu, lekarz usuwa je i sprawdza, czy wszystko dobrze się zagoiło.

Pamiętajmy, że każdy zabieg również i ten niesie ze sobą szereg powikłań, do których zaliczyć możemy:

• perforację zatoki szczękowej podczas usuwania górnych zębów mądrości,
  • uszkodzenie koron i korzeni zębów sąsiednich, co skutkować może ich obumarciem,
  • uszkodzenie nerwu zębodołowego dolnego podczas ekstrakcji ósemek,
  • powstanie przetoki ustno-nosowej w chwili usuwania górnych trójek.

Godnym uwagi jest fakt, iż po usunięciu zatrzymanego zęba zostaje spory ubytek w kości, który jest związany z koniecznością odsłonięcia okna kostnego, przez które lekarz wyciągnął ząb. W niektórych przypadkach należy taki ubytek uzupełnić przy pomocy preparatów kościozastępczych. Takie działanie ma na celu uniknięcie ubytku kostnego, rozchwiania się zębów sąsiadujących z uwagi na brak podparcia oraz wytworzeniu się bazy kostnej, jeśli pacjent myśli o założeniu implantu.