Chyba nikt nie lubi spędzać długich i bolesnych czasami chwil na krześle dentystycznym, prawda? Niestety czasami, przy nieodpowiedniej higienie jamy ustnej, posiedzenia takie stają się przykrą koniecznością. Jednym z popularniejszych zabiegów stomatologicznych jest skaling, czyli usunięcie złogów nazębnych. Co powoduje powstawanie takich naleciałości i jak z nimi walczyć – o tym traktuje poniższy artykuł.

Czym są złogi nazębne?

Zacznijmy od wyjaśnienia podstawowych terminów. Złogi nazębne to nic innego jak płytka lub kamień tworzące się na powierzchni naszych zębów. Złogi potrafią skutecznie niszczyć szkliwo i powodować rozmaite uszkodzenia tkanki zębnej, a nawet ubytki i choroby.

Naleciałości takie pojawiają się, gdy szkodliwe substancje gromadzą się na szkliwie zęba lub okolicach przyzębnych. Kiedy jemy i pijemy, pewne bakterie biorą bezpośredni udział w metabolizowaniu cukrów i skrobi w jedzeniu, pozostawiając łuskowatą substancję na szkliwie. Z biegiem czasu taka płytka twardnieje i staje się kamieniem nazębnym, który jest znacznie trudniejszy do usunięcia przez stomatologów.

Jakie są następstwa niedokładnego mycia zębów?

Co prawda regularne wizyty u dentysty znacznie przyczyniają się do zapobiegania osadzaniu się kamienia nazębnego, jednak usunięcie złogów nazębnych powinno stać się ostatecznością. Zapobieganie powstawaniu kamienia nazębnego zacząć należy od siebie samego. Kluczowe w tym wypadku jest przestrzeganie zasad higieny jamy ustnej w domu. Oznacza to szczotkowanie dwa razy dziennie oraz nitkowanie zębów, najlepiej wieczorem. Najlepsze rezultaty osiągniemy, jeżeli będziemy szczotkować zęby przez minimum dwie minuty podczas każdej sesji mycia. Pomocne jest również unikanie słodkich pokarmów i napojów, które zwiększą rozwój bakterii nazębnych.

Nie stosowanie się do powyższych zasad może mieć przykre konsekwencje. Przede wszystkim grozi takim osobom próchnica. Z nią z kolei wiążą się rozmaite choroby zębów i dziąseł. Również powiększająca się nadmiernie płytka nazębna przyczynia się bezpośrednio do rozwoju bakterii próchniczych, wywołuje erozję szkliwa i atakuje zębinę. pojawia się nadwrażliwość zębów, ich ruchliwość oraz recesja dziąseł. Złogi nazębne to także katalizator paradontozy.

Usuwanie złogów nazębnych – sprawdź metody działania!

Niestety, nawet przy bardzo dobrej pielęgnacji zębów w domu, osadzanie się płytki nazębnej i kamienia jest nieuniknione. Dzisiaj dentyści mają do wyboru kilka specjalistycznych technik, które należy stosować, aby złogi nie przekształciły się w ubytki lub groźne infekcje.

Generalnie, techniki pozwalające na usunięcie złogów nazębnych zawsze zależą od kilku czynników. Stomatolog bierze pod uwagę grubości osadu, ogólny stan zdrowia jamy ustnej, a zatem czy występują ubytki lub choroby dziąseł. Trzeba również uwzględnić ilość naleciałości i ich umiejscowienie – czy znajduje się powyżej, czy poniżej linii dziąseł.

Najczęściej sięga się oczywiście po skaling, który podzielić możemy na naddziąsłowy (usunięcie złogów z korony zęba) i poddziąsłowy (usunięcie kamienia spod powierzchni dziąseł). Używa się do tego zarówno ręcznych skalerów, mechanicznych wierteł frezowych, jak i nowoczesnych skalerów ultradźwiękowych. Coraz częściej spotyka się także metodę laserową z użyciem jagowo-erbowego skalera. Stomatolog może również zastosować chemiczny roztwór perhydrolu, który z czasem rozpuszcza złogi.