Jak wyczyścić kamień nazębny? Domowe sposoby na usunięcie kamienia na zębach

Pojawiający się na powierzchni zębów osad, który z czasem staje się żółto-brązowy, to kamień nazębny. Powstaje on z płytki nazębnej ulegającej zmineralizowaniu oraz stwardnieniu. Kamień nazębny to estetyczny problem. Jest wynikiem spożywania produktów zawierających cukier, a także niewłaściwej higieny jamy ustnej. Dolegliwość ta skutkuje nieświeżym oddechem, a także krwawieniem z dziąseł podczas szczotkowania. Jak można zatem zapobiegać powstawaniu kamienia na zębach? Ważna jest profilaktyka. Liczy się regularne mycie zębów i kontrolne wizyty u stomatologa. Są też domowe sposoby usuwania kamienia nazębnego.

Czy można usunąć kamień nazębny z zębów w domu?

W zapobieganiu osadzania się na zębach kamienia można posłużyć się kilkoma metodami w zaciszu domowym. Oczywiście nie są one tak skuteczne jak zabiegi wykonane w gabinecie stomatologicznym lub przez higienistkę dentystyczną. Pozwalają jednak na zabezpieczenie przed zbierającym się osadem oraz zapobiegają szybszej zmianie zabarwienia szkliwa. Jakie zatem są sposoby na usuwanie kamienia nazębnego w domu?

– Ocet jabłkowy – produkt ten zawiera substancje pozwalające na zabezpieczenie dziąseł przed ryzykiem wystąpienia wielu chorób. Wykazuje się również właściwościami odkażającymi, usuwa płytkę nazębną, a także zwalcza bakterie, które przyczyniają się do próchnicy. Sposób zastosowania octu jabłkowego jest prosty. Wystarczy na szczoteczkę nanieść kilka jego kropel i przystąpić do mycia zębów.
– Soda oczyszczona – warto ją stosować, gdy kamień nazębny dopiero zaczyna się formować i nie jest jeszcze bardzo twardy, a także po zabiegu wykonanym w gabinecie stomatologicznym dla utrwalenia efektów. Posiada właściwości wybielające. Warto ją zmieszać z olejem kokosowym i taką pastą myć zęby przez tydzień, co najmniej 2 razy dziennie.
– Woda utleniona – ten popularny środek wykazuje się działaniem odkażającym i przeciwbakteryjnym. Mało jednak osób wie, że posiada również właściwości wybielające, dlatego warto go stosować w walce z kamieniem nazębnym.
– Węgiel aktywny – substancja ta nie tyle pozwala na pozbycie się kamienia nazębnego, co bardzo dobrze sprawdza się jako środek do niwelowania osadu ze szkliwa, a także przebarwień. Skutecznie też zwalcza bakterie oraz toksyny pozwalając na lepsze zdrowie jamy ustnej.
– Szałwia – podstawową właściwością tej rośliny jest działanie antybakteryjne. Z jej suszonych liści należy przygotować napar, którym trzeba płukać jamę ustną codziennie przez ok. 3-4 minuty. Dla uzyskania właściwego efektu, płukanki dobrze jest wykonywać przez 7 dni. Po każdym takim zabiegu zęby należy poddać szczotkowaniu.
– Drożdże piwne – organizmy te pozwalają na zapobieganie rozwojowi bakterii w jamie ustnej. Jedną łyżkę stołową drożdży należy wymieszać z wodą i 1/2 łyżeczką soli tak, żeby utworzyć gęstą papkę. Dodaje się ją do pasty do zębów i stosuje przynajmniej 2 razy w tygodniu.

Jak wygląda usuwanie kamienia nazębnego w gabinecie dentystycznym?

Nagromadzony na powierzchni zębów kamień jest twardy i trudny do samodzielnego usunięcia w domowych warunkach. Podejmując się takich prób należy wiedzieć, że nie jest to bezpieczne dla uzębienia. Może skutkować uszkodzeniem szkliwa, a także podrażnieniem dziąseł. Dlatego najrozsądniej będzie udać się do gabinetu stomatologicznego i oddać w ręce lekarza, który profesjonalnie podejdzie do tego zagadnienia, ponieważ posiada odpowiednią wiedzę, doświadczenie, a także profesjonalny sprzęt. Wykona on zabieg higienizacji zębów, czyli skaling, co pozwoli na usunięcie kamienia nazębnego oraz płytki nazębnej. Przeprowadza się go na różne sposoby. Specjalista może zastosować metodę laserową, ultradźwiękową, chemiczną, jak też mechaniczną. Czyszczenie odbywa się też przy użyciu piasku stomatologicznego (piaskowanie).
Sam zabieg nie należy do zbyt komfortowych. Przy dużej nadwrażliwości zębów, w niektórych przypadkach stomatolog może na życzenie pacjenta zastosować znieczulenie.

Przyczyny powstawania kamienia nazębnego

Płytka nazębna mineralizując się tworzy kamień nazębny. Pojawia się on najczęściej w pobliżu linii dziąseł na wewnętrznych powierzchniach zębów. Na szkliwie odkładają się resztki pokarmowe, a także bytują bakterie z tzw. osłonki nabytej. W przypadku braku właściwej higieny jamy ustnej i zaniedbywania mycia zębów, płytka nazębna zaczyna się nadmiernie gromadzić. Po pewnym czasie pod wpływem związków i substancji znajdujących się w ślinie, mineralizuje się, twardnieje i przybiera coraz ciemniejszy kolor. Proces ten zależy od uwarunkowań genetycznych oraz spożywania tzw. twardej wody, która zawiera takie minerały jak wapń, magnez, a niekiedy żelazo. Oprócz zaniedbywania regularnego mycia zębów, na ryzyko wystąpienia kamienia nazębnego narażone są też osoby, które nadmiernie spożywają produkty posiadające w swoim składzie cukry, pijące duże ilości herbaty oraz kawy, jak też palące papierosy.

Jak zapobiegać powstawaniu kamienia nazębnego?

W zapobieganiu powstawaniu kamienia nazębnego istotna jest profilaktyka. Przede wszystkim nie powinno się zapominać o regularnej higienie jamy ustnej. Myć zęby należy nie tylko 2 razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku. Dobrze jest przeznaczać na tę czynność nie mniej niż dwie minuty. Pasta powinna zawierać fluor. Po szczotkowaniu warto czyścić przestrzenie międzyzębowe przy użyciu nici dentystycznej, jak też irygatora. Zwalczanie bakterii wywołujących próchnicę powinno być uskuteczniane płynem do płukania jamy ustnej. Istotna jest też odpowiednia dieta. Lepiej jest unikać spożywania nadmiernej ilości cukrów, które są pożywką dla drobnoustrojów, a jeść pokarmy wspomagające oczyszczanie zębów. Zalicza się do nich np. marchew, jabłka, czy też orzechy. Konieczne są także regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym. Specjalista oceni stan uzębienia, sprawdzi czy nie ma ubytków i podpowie jak dbać o zdrowie zębów.

Dlaczego ważne jest regularne usuwanie kamienia nazębnego?

Nagromadzenie się kamienia nazębnego uniemożliwia dokładne czyszczenie powierzchni zębów, które pokrywa. Blokuje też przestrzenie międzyzębowe, gdzie mogą gromadzić się resztki pokarmowe. Bakterie mogą tam swobodnie bytować, co przyczynia się do rozwoju próchnicy. Łatwo również o stany zapalne i choroby dziąseł oraz parodontozę. Często w tych miejscach pojawia się zaczerwienie oraz krew. Kamień nazębny to problem, z którym należy udać się do stomatologa, ponieważ bagatelizowanie tej dolegliwości może prowadzić do powikłań.

Wybielanie zębów. Jak wybielić zęby w domu i w gabinecie stomatologicznym?

Wybielanie zębów sposobami domowymi, to bardziej rozjaśnianie szkliwa. W tym celu warto skorzystać z past do zębów oraz płynów do płukania jamy ustnej. Niektóre gumy do żucia też mogą okazać się skuteczne. Profesjonalne usuwanie przebarwień powinno odbywać się w gabinecie stomatologicznym. Lekarz używa silnego środka wybiegającego, a także lampy specjalnie do tego przeznaczonej. Może też zalecić noszenie nakładek na zębach, które zawierają preparat usuwający przebarwienia.